Vi skapar föreställningar på platser där du inte förväntar dig att se teater. Till exempel har vi satt upp föreställningar i Finnkinos biograf Kinopalatsi, på Åbo slott, i köpcentrum, i en Föli-buss, i flera museum och i kök. Som publik betyder det att du får se och uppleva bekanta platser på helt nya sätt. För konsten betyder det att någonting från omgivningen och den valda platsen alltid blir en del av föreställningen. Varje plats har sin egen historia, sin arkitektur, sina synintryck, dofter och ljud. Dessa faktorer blir medspelare i föreställningen, något som manus och skådespelare alltid måste relatera till.
Det sätter mycket höga krav på konstnärerna som måste studera platsen noggrant för att till exempel förstå platsens personlighet, dess geografiska och socio-politiska roll och dess praktiska möjligheter och begränsningar. Men tack vare allt detta lyckas vi ibland skapa föreställningar som tar dig med på upplevelser du aldrig kunnat drömma om. Äventyr som överraskar, som skakar om och teaterföreställningar kanske ger dig ny kunskap och icke förväntade möten.
Ibland väljer vi ändå att skapa föreställningar på konventionella teaterscener såsom till exempel på Åbo stadsteater och Tehdas Teatteri. Men även i dessa fall så arbetar vi plats-specifikt. Vi anser att en scen aldrig är ett neutralt rum och även en teater bär på personlighet, en socio-politisk roll och praktiska möjligheter och begränsningar. På så vis strävar vi efter att aldrig ta scenrummet för givet utan alltid förhålla oss till det som en medlem i ensemblen, en skådespelare som alla andra.
Tänk på oss som ett spirituellt flygbolag där varje avgång är en del av destinationen.
Från och med 2021 har Grus Grus Teater använt tilläggsnamnet henkinen lentoyhtiö. Matka-metafora kuvaa Grus Grusin toimintaa: tarjoamme katsojille esityksen muotoisia matkoja. Matkat madaltavat katsojan kynnystä kokea teatterin konventioista poikkeavia esityksiä ja tutustua nykyteatteriin syvemmin. Matkustaminen liitetään arkipuheessa uteliaisuuteen, tuntemattoman kohtaamiseen ja jonkun uuden kokemiseen. Grus Grusin esityksen jälkeen ihminen katsoo omaa todellisuuttaan, omaa arkea ja elinympäristöä kuin matkalta palanneena, muuttuneena, uudesta näkökulmasta. Esityksissä eli matkoilla on mahdollista matkustaa henkisesti kauan ympäristöä rasittamatta.
Vi skapar föreställningar på platser där du inte förväntar dig att se teater. Till exempel har vi satt upp föreställningar i Finnkinos biograf Kinopalatsi, på Åbo slott, i köpcentrum, i en Föli-buss, i flera museum och i kök. Som publik betyder det att du får se och uppleva bekanta platser på helt nya sätt. För konsten betyder det att någonting från omgivningen och den valda platsen alltid blir en del av föreställningen. Varje plats har sin egen historia, sin arkitektur, sina synintryck, dofter och ljud. Dessa faktorer blir medspelare i föreställningen, något som manus och skådespelare alltid måste relatera till.
Det sätter mycket höga krav på konstnärerna som måste studera platsen noggrant för att till exempel förstå platsens personlighet, dess geografiska och socio-politiska roll och dess praktiska möjligheter och begränsningar. Men tack vare allt detta lyckas vi ibland skapa föreställningar som tar dig med på upplevelser du aldrig kunnat drömma om. Äventyr som överraskar, som skakar om och teaterföreställningar kanske ger dig ny kunskap och icke förväntade möten.
Ibland väljer vi ändå att skapa föreställningar på konventionella teaterscener såsom till exempel på Åbo stadsteater och Tehdas Teatteri. Men även i dessa fall så arbetar vi plats-specifikt. Vi anser att en scen aldrig är ett neutralt rum och även en teater bär på personlighet, en socio-politisk roll och praktiska möjligheter och begränsningar. På så vis strävar vi efter att aldrig ta scenrummet för givet utan alltid förhålla oss till det som en medlem i ensemblen, en skådespelare som alla andra.
Tänk på oss som ett spirituellt flygbolag där varje avgång är en del av destinationen.
Frankenstein by baby är en lekfull bebisföreställning baserad på scifi-romanen Frankensteins monster av Mary Shelley. I Grus Grus Teaters version fokuserar vi på erfarenheten av att bli till och erfarenheten av att ge någon liv.
Varissuo – nittiotalets tonårssafari är en autofiktiv soloföreställning från Grus Grus Teater. Föreställningen är inspirerad av Åbobon Janna Haavistos egna upplevelser, 90-talet och den omtalade förorten Kråkkärret i Åbo.
8.-26.6.2025
Kyyti är en föreställning i ett brev som bjuder dig med på en vandring längs Aura Å. Kyyti tar dig med längs åns promenadväg mot Koroisområdet, med stilla pauser i sorgens fiktiva hamnar.
18.-30.6.2025
Ruinerna av det tidigare luftvärnsbatteriet i Uittamo står tysta som ett vittne om tidens gång.
En atombomb släpps över Åbo. Vi ger oss av under ledning av Spirituella flygbolagets Reseledare för att ta reda på hur påverkan ser ut.
Puukalmojen pidot bjuder in till en finskspråkig utflykt till världen av ruttna träd. Till en skog vars mångsidiga liv med flera arter bygger på död ved.
Ryhmä tanssijoita ja laulajia antaa äänen ja kehon ympärillämme oleville esineille Grus Grus Teaterin uudessa paikkasidonnaisessa tuotannossa, jonka ensi-ilta on syksyllä 2026.
Uggland är en dokumentär dansfilm om en mor, två döttrar och Alzheimer. Den handlar om dansglädje och om att hitta ett sätt att mötas i en svår tid.
Travel dapibus asue metus the nec feusiate era the miss hendreri the vemante the lemon insan toleon nectan feugiat erat hendrerit necuis vesaire tours inilla neca ine the sene miss habitan.
Travel dapibus asue metus the nec feusiate era the miss hendreri the vemante the lemon insan toleon nectan feugiat erat hendrerit necuis vesaire tours inilla neca ine the sene miss habitan.
Travel dapibus asue metus the nec feusiate era the miss hendreri the vemante the lemon insan toleon nectan feugiat erat hendrerit necuis vesaire tours inilla neca ine the sene miss habitan.