Genom öknen, bakom ryggen. Upp för berget, nedför ryggraden. Över havet, precis under näsan. Dagen då kriget bröt ut lämnade vi vårt hem.
Geografi och politik förlängs fysiskt och transformeras till organiska scen-landskap – våra kroppar – där vi lär oss vad beröring, närvaro och uthållighet verkligen handlar om. Med Osynliga Länder utmanar den visuella teaterduon Livsmedlet, del av Grus Grus teater, sig själva i ett unikt möte mellan dockteater och koreografi.
Osynliga Länder hade sin urpremiär i 2015 och har sedan dess turnerat I Finland, Estland, Polen, Frankrike, Sverige, Slovenien, Tyskland, Norge, Ryssland, Skottland, Belgien, Italien, Spanien, Portugal och Danmark.
Osynliga Länder vann Festival’s Director’s Prize vid Banialuka festival i Polen 2018.
“Bäst av alla är Osynliga Länder (★★★★★) av Finländska Livsmedlet teater. (…) Skådespelarnas puls andas liv in i miniatyrerna medan dessa köar vid gränskorsningar, flyr helikoptrar och trängs in i båtar. Det är mästerligt gjort, kombinationen av fysisk ansträngning och kontrasterande skala gör den ordlösa berättelsen förkrossande sorglig.” – The Guardian, 8/2 2019
“Osynliga länder: en intim korsning
Driven av begäret att vidga vår vision om världen, att bredda blicken för att bättre förstå mänskligheten i sin mångfald har den finska teatergruppen Livsmedlet skapat Osynliga Länder [eng titel: Invisible Lands], en okonventionell föreställning som presenterars på festivalen Casteliers. Föreställningen bjuder oss till att personligen genomleva migranternas försök att resa över landsgränserna.
Framförd på ett imaginärt språk och uppbackad av Niklas Nyboms musik, beskriver Osynliga Länder verkligheten för migranterna på ett intimt och personligt sätt vilket skapar ett mänskligt och finkänsligt perspektiv på deras resa. Genom att kombinera dans-, dockteater och videoprojektioner, och genom att använda sina kroppar som marken där figurerna och deras färgade föremål rör sig, deltar Ishmael Falke och Sandrina Lindgren i dessa människors flykt.
‘Vanligtvis i media har vi en mycket specifik synvinkel. Flyktingarna är små och väldigt långt borta, som om dom stod i marginalen av vår egen värld. Så i den här föreställningen bryter vi detta perspektiv med en mer nyanserad tolkning”, förklarar Ishmael Falke. "Vi vill att människor ska inse att det finns mer än ett sätt att tänka på saker och situationer och att vi inte bara ska basera våra åsikter på det som TV visar till oss," fortsätter han.
Även om det inte finns någon önskan att göra en poäng…eller ännu värre att moralisera, (…) vill skaparna ändå uppmuntra publiken att betrakta migranterna som människor och istället för siffror, att se dem som de är, utanför den bild som media har skapat av dem. Att närma sig dem.” -Le Devoir 2.3.2020. Läs artikeln på franska
Koncept, regi och föreställning: Ishmael Falke and Sandrina Lindgren
Ljuddesign: Niklas Nybom
Ljusdesign: Jarkko Forsman